Kommunens socialförvaltning skall därför ha kompetens och hög beredskap för att kunna
möta den enskilde på ett professionellt sätt när ett hjälpbehov uppstår och där arbetet genomsyras av respekt och empati i relation till klienten.
Den som behöver akut ekonomisk hjälp skall ha rätt att träffa en socialarbetare senast dagen efter första kontakt. Försörjningsstöd skall dock ses som en tillfällig lösning på ett akut problem och skall därför kopplas till vissa krav på klienten att aktivt medverkar till att komma ur sin problemsituation.
Vi kräver även ökade insatser för att hjälpa personer med psykiska besvär inte minst genom att vi vill införa en kontaktgaranti som går ut på att den som söker hjälp skall få träffa en socialarbetare senast en dag efter första kontakt samt erbjudas behandling eller annan kvalificerad terapi inom två veckor.
Till detta måste krafttag riktat mot hemlösheten. Vi vill att kommunen arbetar utifrån ”Bostad först”-modellen för att garantera att ingen skall stå utan tak över huvudet. För att tillförsäkra oss om att målet
följs måste även en hemlöshetsombudsman införas, med syfte att enbart bevaka de hemlösas behov.
Alvestademokraterna vill:
- Att kommunen inrättar rutiner för att ge allmänheten snabbare kontakt med socialtjänsten vid hjälpbehov.
- Att kommunens arbete mot hemlöshet bygger på ”Bostad först”-modellen.
- Att kommunen inrättar en hemlöshetsombudsman, som aktivt söker upp personer som befinner sig i hemlöshet.
- Att kommunen inför en kontaktgaranti för personer med psykiska besvär.
- Att kommunen utreder hur hjälpbehövande med psykiska besvär skall kunna erbjudas behandling senast två veckor efter första kontakt.